Obnova zgrada oštećenih potresom na području Sisačko-moslavačke županije, Karlovačke županije i Zagrebačke županije

Stranica ažurirana  21. srpnja 2021. godine

Ova stranica sadrži osnovne informacije o obnovi i uklanjanju oštećenih zgrada, u skladu s utvrđenim stupnjem oštećenja, kao posljedica razornih potresa 2020. godine.

Sukladno Zakonu o obnovi zgrada oštećenih potresom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije ("Narodne novine" broj 102/2010/21) i Programu mjera obnove zgrada oštećenih potresom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije, uklanjanje oštećenih zgrada, odnosno njihova obnova te gradnja zamjenskih obiteljskih kuća i stambeno zbrinjavanje osoba pogođenih potresom provodi se na temelju odluka Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine. 

Kako do obnove i povrata novčanih sredstava?



Osobe koje su 22. ožujka 2020. te 28. i 29. prosinca 2020. bile vlasnici i suvlasnici zgrada koje su oštećene u potresu na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske, Zagrebačke, Sisačko-moslavačke i Karlovačke županije, uz određene uvjete, mogu ostvariti sljedeća prava:
 
  • obnova postojeće potresom oštećene zgrade (višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade, poslovne zgrade, obiteljske kuće)
  • uklanjanje zgrade (višestambene, stambeno-poslovne, poslovne) i postojeće obiteljske kuće koja je izgubila mehaničku otpornost i/ili stabilnost u toj mjeri da je urušena ili njezina obnova nije moguća
  • gradnju zamjenskih obiteljskih kuća umjesto potresom uništenih postojećih obiteljskih kuća
  • novčanu pomoć:
    • za privremenu zaštitu potresom oštećene postojeće višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade, poslovne zgrade i obiteljske kuće (nužnu privremenu zaštitu zgrade od utjecaja atmosferilija te uklanjanje i pridržanje opasnih dijelova zgrade koji su mogli odnosno koji mogu ugroziti život ili zdravlje ljudi, popravak ili zamjenu dimnjaka, popravak ili zamjenu zabatnog zida, popravak stubišta, popravak dizala)
    • za konstrukcijsku obnovu potresom oštećene postojeće višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade, poslovne zgrade, obiteljske kuće 
    • umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće
    • za troškove izrade glavnog projekta za rekonstrukciju potresom oštećene postojeće građevine čija je izrada započeta do stupanja na snagu Zakona o obnovi (16. rujna 2020.)

Obrasci zahtjeva mogu se preuzeti putem sljedećih poveznica:  
Zahtjevi se predaju Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine u Zagrebu, Ul. Republike Austrije 20: 
  • osobno u pisarnici  
  • preporučeno poštom s naznakom: „Zahtjev – obnova nakon potresa“
  • u Informativnom centru obnova, Ulica kneza Mislava 2 u Zagrebu
  • u izmještenim uredima Ministarstva:  
    • Sisak,: Ulica Ivana Kukuljevića Sakcinskog 1;  
    • Petrinja: Trg Stjepana Radića 8; (tel: 044/555-292 i 044/555-298)
    • Glina: Trg bana Josipa Jelačića 2;  
  • pomoću aplikacije e-Obnova (https://eobnova.gov.hr) u sustavu e-Građani. 
Ministarstvo je do 21. srpnja 2021. godine zaprimilo 12.300 zahtjeva za obnovu ili uklanjanje građevina, gradnju zamjenskih kuća, dodjelu novčane pomoći ili oslobođenje od financijske obveze vlasnika. Izdano je 347 odluka o obnovi koje se prosljeđuju Fondu za obnovu kao oparativnom tijelu za provedbu. 
 

Hitna sanacija krovišta, dimnjaka, zabata, stubišta i dizala

Građani koji su samostalno prionuli hitno sanirati štete na krovištima, dimnjacima, zabatima, dizalima i stubištima imaju pravo na povrat novca. Da bi se ostvarilo pravo na povrat novca valja: 

  • angažirati ovlaštenog inženjera koji će načiniti elaborat popravka 
  • angažirati izvođača radova 
  • angažirati ovlaštenoga građevinskog inženjera, odnosno ovlaštenog inženjera strojarstva  (bojler, plinske instalacije)  
  • čuvati originalne račune.  

Zahtjev ispunjen na OBRASCU 5 predaje vlasnik, suvlasnik, predstavnik suvlasnika, odnosno upravitelj  višestambene ili poslovne zgrade. Rok za predaju zahtjeva je 31. prosinca 2021. godine. 

Istovremeno, od 3. svibnja 2021. godine Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavane započeo je sa radovima na Banovini. Prve aktivnosti odnose se na popravak nekonstruktivnih elemenata na području proglašenom katastrofom za koji je zaprimljeno više od 5 tisuća zahtjeva za prioritetni popravak obiteljskih kuća u 29 jedinica lokalne samouprave. Primarno se radi o oštećenjima dimnjaka i zabatnih zidova na kućama sa zelenim oznakama u kojima žive njihovi vlasnici te je cilj da se kuće osposobe za stanovanje prije slijedeće sezone grijanja. Više informacija dostupno je na: https://sduosz.gov.hr/​ 


Uklanjanje uništenih zgrada

Radi pojašnjenja izrade i sadržaja Elaborata ocjene postojećeg stanja građevinske konstrukcije koji se izrađuju sukladno članku 25. stavku 6. Zakona o obnovi zgrada oštećenih potresom Ministarstvo je dalo Uputu za izradu elaborata ocjene postojećeg stanja građevinske konstrukcije za uklanjanje oštećene građevine koja očigledno ne ispunjava temeljne zahtjeve za građevinu u pogledu mehaničke otpornosti i stabilnosti koju u cijelosti možete preuzeti OVDJE.
 


U izradi tipskih rješenja sudjeluje akademska zajednica

Ministar Horvat održao je niz sastanaka s predstavnicima akademske zajednice i resornih komora. Nastavak je to otvorenog dijaloga kojeg Vlada vodi s predstavnicima struke kako bi se što prije pronašla adekvatna rješenja koja će se koristiti prilikom organizirane obnove na potresom pogođenom području.
   
Dana 4. ožujka  2021. godine u Hrvatskoj udruzi poslodavaca održan je sastanak ministra Horvata sa predstavnicima industrije građevinskog materijala vezano na modalitete izgradnje zamjenskih kuća na području Banovine.
 
Na sastanku održanom 15. veljače 2021. godine predstavljeno je preliminarno izvješće Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta vezano za sigurnost građenja na području Sisačko-moslavačke županije, koje će biti i podloga za geotehničke istražne radove te naposljetku i gradnju i obnovu na potresom razrušenim područjima.
 
Za područje Siska, Petrinje i Gline određene su tzv. zelene zone gdje se mogu obnavljati i graditi zamjenske kuće, s obzirom da su se nakon potresa pojavile urušene vrtače i klizišta. Na temelju geofizičkih radova, određena su i područja sigurne gradnje i obnove za mjesta Mečenčani i Borojevići, dok su, s druge strane, s obzirom na urušene vrtače, izdvojena nesigurna područja.
 
Sljedeće faze se odnose na to da se te "zelene zone" gradnje na kartama u sljedećim tjednima, s pritokom i obradom novih podataka, proširuju, jer još nisu obrađena sva područja. To će ujedno biti i podloga građevinskoj struci da može nastaviti s geotehničkim istražnim radovima te obnovom i gradnjom.  
 
Nakon što su predstavljene prve karte geologa vezane za sigurnost građenja, Građevinski fakultet ima zadatak pripremiti geotehničke istražne radove, a u nekoliko općina u Sisačko-moslavačkoj županiji ta je priprema već pokrenuta.
 
Usporedo se rade i proračuni stambenih kuća za tipska rješenja.

Stožer civilne zaštite za otklanjanje posljedica potresa na području Sisačko-moslavačke, Karlovačke i Zagrebačke županije

Vlada je osnovala Stožer civilne zaštite za otklanjanje posljedica potresa na području Sisačko-moslavačke, Karlovačke i Zagrebačke županije. Potpredsjedniku Vlade i ministru hrvatskih branitelja Tomi Medvedu dana je ovlast za rukovođenje radom Stožera u dijelu koji se odnosi na otklanjanje posljedica katastrofe uzrokovane potresom na području Sisačko-moslavačke i susjednih županija dok su njegovim zamjenicima imenovani potpredsjednik Vlade RH Boris Milošević te ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Darko Horvat.

Stožer koordinira aktivnosti na potresom pogođenom području a građani se o njegovom radu mogu informirati putem web stranice: https://potresinfo.gov.hr/ gdje su ujedno objavljene i objedinjene informacije o otklanjanju posljedica katastrofe uzrokovane potresom na tom području. 

Najamnina za zamjenski smještaj

Dana 20. srpnja 2021. godine Ministarstvo je objavilo Javni poziv za financiranje najamnine za stambeno zbrinjavanje osoba čije su nekretnine stradale u potresu na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije.

Prijaviti se mogu vlasnici obiteljskih kuća, stanova i zaštićeni najmoprimci, te srodnici  tih osoba u prvoj liniji, a koji su na dan 22. ožujka te 28. ili 29. prosinca 2020. godine, odnosno u vrijeme nastanka potresa, stanovali i imali prijavljeno prebivalište ili boravište u obiteljskim kućama, višestambenim zgradama i stambeno-poslovnim zgradama na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije koje su u preliminarnom pregledu zgrada označene kao N1 (neuporabljivo – zbog vanjskog utjecaja) i N2 (neuporabljivo – zbog oštećenja) te stoga nisu podobne za stanovanje. 

Mjera stambenog zbrinjavanja se odnosi na građane koji nemaju na raspolaganju drugi useljivi stambeni prostor u radijusu 20 kilometara od stradale nekretnine.

Najamnina za zamjenski stan financirat će se isključivo temeljem sklopljenih ugovora o najmu koji su prijavljeni Ministarstvu financija odnosno Poreznoj upravi.

Samcu se financira najam stana površine do 35 metara četvornih, te dodatnih deset metara četvornih po osobi i to po cijeni 70 kuna za metar četvorni.  

Najamnina se isplaćuje izravno na račun najmodavca.

Parametri za financiranje najma proizlaze iz sustava poticane stanogradnje. Mjera financiranja najma se primjenjuje najdulje do 17. lipnja 2022. godine, odnosno do obnove oštećene nekretnine, revizije stupnja oštećenja  ili pak eventualnog smještaja u stan u državnom vlasništvu.

Zahtjevi za odobravanje financiranja najamnine podnose se na propisanim obrascima zajedno sa pripadajućom dokumentacijom, neposredno ili putem pošte na adresu Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, Ulica Republike Austrije 20, 10 000 Zagreb.

Rok za podnošenje zahtjeva je 30. rujna 2021. godine.

Također, na Javni se poziv mogu, u roku od 30 dana, odazvati i vlasnici stanova na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije koji žele stanove u svom vlasništvu dati u najam osobama kojima je utvrđen status osobe kojoj će se financirati najamnina za zamjenski stan.  

Tekst Javnog poziva, Uputa o načinu provedbe Odluke Vlade RH, kao i potrebni obrasci za prijavu mogu se preuzeti putem sljedećih poveznica: 
 
Građani se u slučaju bilo kakvih pitanja mogu obratiti, svakim radnim danom od 8:30 do 12:30 sati, na telefon: 01/6448-900 ili putem e-pošte: financiranje.najamnine@mpgi.hr

Spomenimo ovdje kako je ovo ujedno treći po redu poziv Ministarstva s tom namjenom. Prvi javni poziv raspisan je u svibnju 2020. godine a drugi 12. ožujka 2021. godine.
 

Financijska sredstva za obnovu 

Štete izazvane potresima su ogromne, radi se o 86 milijardi kuna za Zagreb i okolicu i 41,6 milijardi kuna za Banovinu, što je oko 128 milijardi kuna.

Vlada je usvojila Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2023. (NPOO), koji je odobren od strane Europske komisije. Sastavni dio Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2023. (NPOO) je poglavlje o financiranju obnove zgrada oštećenih u potresu s energetskom obnovom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske, Zagrebačke, Sisačko-moslavačke i Karlovačke županije.

Nacionalni plan sadrži prijedloge projekata u šest područja ukupne vrijednosti 49,1 milijardi kuna. Više...

Istovremeno, izrađen je dokument Brza procjena štete i potreba za područja pogođena potresom iz prosinca 2020. godine. Ovaj dokument ujedno je poslužio Ministarstvu regionalnoga razvoja i fondova Europske unije za podnošenje zahtjeva Republike Hrvatske za  sredstva financijske pomoći za obnovu iz Fonda solidarnosti Europske unije koji je podnesen 18. ožujka 2021. godine. 

Dodatno, Vlada Republike Hrvatske je u prosincu 2020. godine donijela odluke o sredstvima za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica šteta Sisačko-moslavačke, Zagrebačke i Karlovačke županije u ukupnom iznosu od 120 milijuna kuna. Od spomenutih sredstava 100 milijuna kuna osigurano je za Sisačko-moslavačku županiju, 10 milijuna kuna za Zagrebačku županiju, dok se po zaduženju Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Karlovačkoj i Zagrebačkoj županiji iz sredstava Fonda doznačuje po 5 milijuna kuna.
 
Županije, gradovi i općine osiguravaju usmjeravanje i namjensko korištenje tih sredstava stoga se za sve dodatne informacije stanovnici trebaju obratiti općini odnosno gradu na području na kojem se oštećena nekretnina nalazi.

Program dodjele državnih potpora za nadoknadu štete prouzročene potresom 

Program dodjele državnih potpora za nadoknadu štete prouzročene potresom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije stupio je na snagu dana 14. lipnja 2021. godine. Programom se definiraju ciljevi, uvjeti i postupci za dodjelu državnih potpora za nadoknadu štete na poslovnim zgradama i dijela zgrada u kojima se obavlja gospodarska djelatnost, a koja je nastala kao posljedica potresa 22. ožujka 2020. u Zagrebu i okolici te potresa 28. i 29. prosinca 2020. godine s epicentrom u Gradu Petrinji. 

  • Prilog 1. Izjava - djelatnosti
  • Prilog 2. Izjava - prihvatljivi troškovi
 

Dodatne informacije i pomoć građanima 

Građani se u slučaju bilo kakvih pitanja i nedoumica mogu obratiti Ministarstvu putem izmještenih ureda smještenih u Sisku, Petrinji, Glini, Hrvatskoj Kostajnici i Lekeniku gdje mogu dobiti sve važne informacije, ali i savjete za postupak obnove. Informacije se mogu dobiti i na telefon 01/3782 117 te putem e-poštepotres@mpgi.hr 

Pravnu pomoć možete zatražiti od Pravne klinike Pravnog fakulteta u Zagrebu, svakim radnim danom u vremenu od 10 do 12 sati, odnosno srijedom i četvrtkom i od 17 do 19 sati na broj 097 6529 903.  Više informacija dostupno je ovdje.

Oslobađanje najamnine za državne nekretnine stradale u potresu

Obveze plaćanja zakupnine, najamnine i naknade za korištenje stanova i poslovnih prostora u vlasništvu države, a oštećenih u potresu,  oslobođeni su najmoprimci i korisnici s područja Sisačko-moslavačke, Karlovačke, Zagrebačke, Krapinsko-zagorske županije i Grada Zagreba. Odluku o tome donijela je Vlada dana 4. ožujka 2021. godine, a nastavno i Skupština Društva Državne nekretnine d.o.o.
 
Najmoprimci i korisnici državnih nekretnina su oslobođeni plaćanja počevši od siječnja ove godine pa do ponovne mogućnosti korištenja poslovnih prostora i stanova oštećenih u potresu.
 
Obveze plaćanja  oslobođeni su najmoprimci, zakupoprimci i korisnici nekretnina koji  imaju stupanj oštećenja neuporabljivo (oznake N1 i N2) te ne koriste prostor. 
  
Na dan 1. lipnja 2021. broj korisnika koji su oslobođeni obveze plaćanja: 32 korisnika poslovnih prostora i 63 korisnika državnih stanova na upravljanju Društva.  

Sanacija državnih nekretnina

U Sisačko-moslavačkoj županiji pregledani su objekti sa 117 jedinica na upravljanju Društva Državne nekretnine, a evidentirano je 65 oštećenih jedinica (stanova i poslovnih prostora koji su označeni žutom ili crvenom naljepnicom). Oštećene jedinice (ST i PP) koje su u portfelju Društva, osim onih navedenih za izradu elaborata u 100% vlasništvu RH, nalaze se u višestambenim zgradama, u kojima je RH jedan od suvlasnika te se poduzimaju potrebne aktivnosti.  
 
Sukladno Zakonu o obnovi zgrada oštećenih potresom  i Programu mjera obnove zgrada oštećenih potresom, uklanjanje oštećenih zgrada koje su u portfelju društva Državne nekretnine d.o.o. i u 100% vlasništvu RH provodi se po odlukama Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, a nakon što Društvo pribavi izrađeni elaborat o ocjeni postojećeg stanja građevinske konstrukcije, ukoliko je po nalazima elaborata određeno uklanjanje (potpuno ili djelomično).   
  
Za zgrade u nadležnosti Društva dosada je izrađeno - 5 elaborata za Petrinju, a u kojim nalazima je određeno uklanjanje ili djelomično uklanjanje objekata. Jedan elaborat za zgradu u Karlovcu (Zrinski trg 21/Šetalište Franje Tuđmana 11). U tijeku je izrada elaborata o ocjeni postojećeg stanja, za objekt u Sisku. Za višestambenu zgradu u Kutini završeno je izvješće o pregledu mehaničke otpornosti i stabilnosti poslije potresa u Petrinji. 
  
Na temelju odluka Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine i Stožera civilne zaštite u Petrinji su uklonjena/djelomično uklonjena četiri objekta na adresama: Trg hrvatskih branitelja, Trg Petra Preradovića i ulici Vladimira Nazora.
   
Ministarstvo je izdalo sljedeće suglasnosti za uklanjanje zgrada u vlasništvu Republike Hrvatske (Uprava za upravljanje i raspolaganje nekretninama):

  • Zgrada na adresi Trg dr. Franje Tuđmana 17, Petrinja
  • Zgrada na adresi Ulica Artura Turkulina 7, Petrinja
  • Zgrada na adresi Ulica Artura Turkulina 9, Petrinja
  • Zgrada na adresi Trg hrvatskih branitelja 2, Petrinja
  • Zgrada na adresi Trg Petra Preradovića 2
  • Zgrada na adresi Ulica Vladimira Nazora 16, Petrinja
  • Zgrade u prognaničkom naselju Mala Gorica – ukupno četiri montažna objekta koje su predstavljale prepreke prilikom privremenog deponiranja građevinskog materijala koji nastaje uslijed uklanjanja zgrada.
 
Dodatno:
 
  • Bivše vojno skladište „Malinova“ dodijeljeno na uporabu bez naknade Gradu Petrinji za potrebe uspostavljanja i djelovanje prihvatnog i distribucijskog centra za građevinski materijal te sustav civilne zaštite Grada Petrinje
  • Izdane suglasnosti: Gradu Sisku za postavljanje kućica i kontejnera u k.o. Novi Sisak i Sisak Stari, Gradu Glini za  privremeno deponiranje otpadnog materijala – šute u k.o. Glina i Gradu Petrinji za privremeno skladište građevnog materijala/otpada od rušenja u k.o. Kraljevčani
  • Ministarstvo je donijelo Odluku o davanju na uporabu nekretnine u vlasništvu RH Gradu Petrinju radi postavljanja dva specijalna šatora koji će služiti kao male montažne sportske dvorane i dva sanitarna kontejnera za potrebe sportaša

Državna geodetska uprava je na područjima pogođenim potresom obavila precizna kontrolna satelitska (GNSS) mjerenja koja su poslužila za određivanje pomaka tla.

Uspostavljen je mrežni geoinformacijski sustav „Potres“ koji je razvio Geodetski fakultet Sveučilišta u Zagrebu u suradnji s Državnom geodetskom upravom i SDURDD-om. Sustav služi Stožeru CZ za praćenje stanja na terenu.


Pomoć za obnovu nakon potresa

Otvoren je službeni račun Državne riznice za donacije financijskih sredstava u akciji "Pomoć za obnovu nakon potresa".

 
 

 

Dokumenti