Uredba o kriterijima, mjerilima i postupku davanja u zakup nekretnina u vlasništvu RH organizacijama civilnog društva na javnom savjetovanju

Slika /slike/Opcenito/savjetovanje.jpg

Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine uputilo je na javno savjetovanje prijedlog Uredbe o kriterijima, mjerilima i postupku davanja u zakup nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske organizacijama civilnog društva. Savjetovanje će trajati do 3. studenog 2025. godine.

Uredba uređuje kriterije, mjerila i postupak davanja u zakup nekretnina u državnom vlasništvu, kojima raspolaže resorno Ministarstvo, i to u korist organizacija civilnog društva putem javnog natječaja ili neposredne pogodbe. Zakup se može koristiti za obavljanje registrirane djelatnosti i/ili provedbu programa i projekata od interesa za opće dobro.

Odredbe koje se odnose na organizacije civilnog društva, primjenjuju se na odgovarajući način i na vjerske zajednice, sindikate, komore i umjetničke organizacije, dok se pojedine odredbe o davanju u zakup neposrednom pogodbom primjenjuju i na slobodne umjetnike.

Programima i projektima od interesa za opće dobro smatraju se, između ostalog, oni koji doprinose zaštiti i promicanju ljudskih prava, prava nacionalnih manjina, osoba s invaliditetom i djece s teškoćama u razvoju, starijih i nemoćnih, jednakosti i ravnopravnosti, mirotvorstvu, borbi protiv nasilja i diskriminacije, promicanju vrijednosti Domovinskog rata i zaštite interesa braniteljske i stradalničke populacije. U ovu kategoriju spadaju i programi zaštite, skrbi i obrazovanja djece i mladih, razvoja demokratske političke kulture te slični ciljevi.

Visina zakupnine određuje se sukladno općem aktu jedinice lokalne samouprave (JLS) na čijem se području nalazi nekretnina ili, ako takav akt ne postoji, prema aktu najbližeg JLS-a. U slučaju izmjene kriterija, zakupnina se usklađuje sklapanjem dodatka ugovoru.

Raspolaganje nekretninama javnim natječajem

Ministarstvo može raspolagati nekretninom putem javnog natječaja ili neposredne pogodbe, u skladu sa Zakonom o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu Republike Hrvatske.

Raspolaganje nekretninama putem javnog natječaja provodi se u obliku javnog poziva za dostavu pisanih prijava, na razdoblje od deset godina. Javni poziv može se prilagoditi djelatnosti koja će se obavljati u predmetnoj nekretnini, ovisno o vrsti i veličini prostora. Objavljuje se na mrežnoj stranici Ministarstva te na mrežnoj stranici Ureda za udruge Vlade RH. Ministarstvo javno objavljuje informacije o provedenim natječajima, ugovorima o zakupu i nekretninama koje su dane u zakup.

Uredba definira sadržaj javnog poziva, kriterije koje prijavitelji moraju ispuniti te dokumentaciju koju su dužni priložiti. Nadalje, propisuje kvantitativne i kvalitativne kriterije za ocjenjivanje prijava (godine djelovanja, broj zaposlenih na neodređeno, broj članova i volontera, ostvarena financijska sredstva za programe i projekte, provedene aktivnosti od interesa za opće dobro u proteklih 12 mjeseci, broj partnerskih organizacija civilnog društva, kvaliteta programa).

Za specijalizirane javne natječaje, primjerice udruga proizašlih iz Domovinskog rata ili onih koje djeluju u području kulture i umjetnosti, predviđeni su posebni kriteriji ocjenjivanja u suradnji s nadležnim ministarstvima.

Uredba jasno uređuje i sastav Povjerenstva za ocjenu prijava. Povjerenstvo ima sedam članova, uključujući predsjednika i zamjenika. Zadaća povjerenstva je provjeriti ispunjava li prijavitelj uvjete natječaja, ocijeniti prijave, sastaviti rang listu i predložiti ministru donošenje odluke o davanju nekretnine u zakup.

Raspolaganje nekretninama neposrednom pogodbom

Ugovor o zakupu može se sklopiti s organizacijama koje ispunjavaju uvjete propisane Zakonom i Uredbom, a koje su na dan stupanja na snagu Zakona već u posjedu nekretnine u vlasništvu RH, ali nemaju sklopljen važeći ugovor. To vrijedi i za organizacije koje koriste nekretninu nad kojom je pravo vlasništva Republike Hrvatske utvrđeno nakon što je Zakon stupio na snagu.

Takvi ugovori sklapaju se na rok od pet godina, uz mogućnost produljenja na dodatnih pet godina, pod uvjetom da organizacija ispunjava sve propisane uvjete i uredno izvršava obveze.

Ministarstvo neće sklopiti ugovor neposrednom pogodbom ako mu je nekretnina koju koristi udruga prijeko potrebna, ali će organizaciji ponuditi drugu odgovarajuću nekretninu.

Uredba detaljno propisuje uvjete i potrebnu dokumentaciju koju organizacije moraju dostaviti za sklapanje ugovora.

Sklapanje ugovora o zakupu

Ugovor o zakupu sklapa se na temelju provedenog javnog natječaja ili neposredne pogodbe. Odluku o sklapanju ugovora s izabranim prijaviteljem ili neposrednim korisnikom donosi ministar na prijedlog Povjerenstva.

Uredba jasno propisuje obvezni sadržaj ugovora o zakupu te razloge njegova prestanka. Zakup prestaje istekom ugovora, istekom otkaznog roka ili raskidom ugovora u roku od 30 dana od dana raskida. Ministarstvo može otkazati ugovor pod uvjetima propisanim Uredbom.

Budući da je visina pričuve često viša od zakupnine koju plaćaju organizacije civilnog društva, stupanjem na snagu ove Uredbe Ministarstvo preuzima obvezu plaćanja pričuve za nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske, koje koriste navedene organizacije.

Zainteresirana i stručna javnost može se uključiti davanjem svojih mišljenja, prijedloga i primjedbi, uz prethodnu registraciju, putem portala eSavjetovanja najkasnije do 3. studenog 2025. godine.

Pisane vijesti | Informacija | Državna imovina