Održan ESPON tjedan u Budimpešti

Slika /dokumenti/Prostorno/ESPON/2024_12_23_Espon.jpg

U okviru mađarskog predsjedništva Vijećem EU-a, od 4. do 8. studenoga 2024. godine u Budimpešti je organiziran ESPON tjedan tijekom kojeg je održan ESPON seminar te sastanci ESPON kontakt točaka i Odbora za praćenje.

ESPON seminar „Osiguravanje kvalitetnih usluga za sve ljude i mjesta“, održan 6. i 7. studenoga, okupio je kreatore politika, istraživače i razne dionike radi istraživanja načina kojima se diljem Europe pružanjem kvalitetnih usluga može učinkovito upravljati u regijama koje zaostaju i regijama koje se suočavaju s posebnim razvojnim izazovima, kao što su planinska i obalna područja, otoci i druga rijetko naseljena područja.
 
Europskim stupom socijalnih prava propisuje se da svi imaju pravo na pristup i jednostavnu uporabu osnovnih usluga koje podrazumijevaju vodu, kanalizaciju, energiju, prijevoz, financijske usluge i digitalne komunikacije. U prvom izvješću Europske komisije naziva Pristup osnovnim uslugama u EU-u”, objavljenom u lipnju 2023. godine, navedeno je da osobe kojima prijeti siromaštvo ili socijalna isključenost imaju poteškoća u pristupu osnovnim uslugama te se naglašava potreba da se diljem EU-a osigura pravedna i uključiva zelena i digitalna tranzicija.
 
Istraživanje OECD-a (2024) Pristup uslugama u gradovima i selima”, koje je predstavila Ana Moreno, bavilo se interakcijom zemljopisa i pristupa osnovnim uslugama. U studiji je, primjerice, zaključeno da mjesta i sela koja su udaljenija od gradova obično pružaju više usluga nego naselja slične veličine koja su bliža gradovima jer stanovnici u blizini gradova češće pristupaju uslugama u samom gradu, umjesto u svojim naseljima.
 
U okviru paneuropske studije (ESPON DESIRE) predstavljeni su inovativni primjeri pružanja usluga od lokalnih i regionalnih uprava diljem Europe. Na  primjeru Španjolske, koje je predstavila glavna koordinatorica projekta Mar Ortega-Reig, u pogledu pružanja zdravstvenih usluga u udaljenim područjima naglašeno je da se priroda ruralnih usluga razlikuje od prirode urbanih usluga. Ne radi se o količini (npr. broju bolnica), već o kvaliteti usluga (npr. kako stanovnicima pružiti hitnu pomoć do trenutka dolaska u najbližu bolnicu).
 
Patrizia Sulis iz Zajedničkog istraživačkog centra (JRC) podsjetila je da se čak i veliki i razvijeni gradovi suočavaju s izazovima u pružanju usluga unutar granica svojih gradova. Primjeri Pariza, Berlina i Amsterdama pokazuju da postoji značajna prostorna nepodudarnost između lokacija sa sadržajima namijenjenim starijoj populaciji i lokacija gdje veći udio starijih osoba zaista živi.
 
Moderator drugog dana seminara Ivan Tosics iz mađarskog Instituta za metropolska istraživanja rezimirao je ishode seminara pružajući ključne poruke, neke od kojih su:
 
• Kvaliteta javnih usluga vrlo je važna u odlukama ljudi o tome gdje živjeti, treba li se preseliti i sl. Osnovne usluge međusobno su povezane. Bez električne energije nijedna druga usluga ne može pravilno funkcionirati.
• Jednake usluge za sve nisu realan cilj, pravedne usluge ili minimalne razine usluga su realni pristupi. Mjesta su različita, kao i potrebe ljudi.
• Na EU razini je potrebno jasno definirati ciljeve i pružiti strateški okvir unutar kojeg nacionalne, regionalne i lokalne vlasti mogu razviti svoje strategije. EU mora osigurati da podnacionalna razina dobije značajnu ulogu u tom procesu.
 
Više o tome…
 
U nastavku su poveznice na Program te fotografije oba dana seminara, a prezentacije svih predavača možete pogledati ovdje.
 
Program seminara

Pisane vijesti | Informacija | Međunarodna suradnja