- Objavljeno: 03.07.2020.
Za daljnju digitalizaciju sustava potpisani Sporazumi vrijedni 70 milijuna kuna
Ministar graditeljstva i prostornoga uređenja Predrag Štromar potpisao je Sporazume sa 54 jedinice lokalne i regionalne samouprave kojima će se kroz digitalizaciju akata za gradnju te ubrzavanje administrativnih procesa i izdavanja dozvola dodatno pojednostavniti i pojeftiniti ovi procesi i za poduzetnike i za građane. Procijenjena ukupna vrijednost digitalizacije akata i kupnje računalne opreme je 70 milijuna kuna.
S jedinicama lokalne i regionalne samouprave potpisana su dva sporazuma. Jedan se odnosi na „Digitalizaciju postojećih akata o gradnji na području cijele RH“, a njime se osiguravaju sredstva za daljnju digitalizaciju procesa, odnosno skeniranje akata za gradnju koji su izdani u razdoblju od 1968. do 2014. godine. Digitalizacija će se provoditi kroz modul eArhiva, u sklopu Informacijskog sustava prostornog uređenja (ISPU), a koji je namijenjen za uvoz digitalizirane arhivske građe, odnosno akata o gradnji izdanih prije uspostave eDozvole, te za pohranu, pregled i pretraživanje pripadajućih metapodataka, kao i njihovo georeferenciranje. Osim administrativnog rasterećenja i nepotrebnih regulatornih troškova, digitalizacija građevinskih i uporabnih dozvola bit će korisna i svim građanima a pogotovo onima koji su takve dozvole izgubili.Drugi Sporazum odnosi se na „Nabavu opreme (e-Inspekcija, e-Investicije, e-Nekretnine, e-Dozvola)“. Cilj nabave korisničke opreme je opremanje gradova i županija računalima i računalnom opremom te njihovim garantnim održavanjem, čime se doprinosi realizaciji ukupnog projekta ISPU kroz povezivanje postupaka više tijela javne uprave u integrirani informacijski sustav, što će u konačnici rezultirati povećanjem učinkovitosti javne uprave. Time će se ujedno skratiti proces pružanja e-usluga te smanjiti operativni troškovi.
- Prvo smo izmijenili Zakon kako bismo olakšali investitorima, a sada potpisujemo ova dva Sporazuma kojima ćemo i jedinicama lokalne i regionalne samouprave maksimalno pojednostavniti i olakšati sve procese vezane uz gradnju i dozvole. Time štedimo i novac i vrijeme te činimo da javna uprava zaista bude efikasan servis građanima, što joj je i svrha. Uz ove dvije aktivnosti, Ministarstvo je napravilo ogroman iskorak u svom resoru i nešto što je donedavno predugo trajalo i bilo komplicirano, sada će biti lagan i brz proces – istaknuo je ministar Predrag Štromar.
Ovaj iznos se u visini od 85% osigurava u okviru provedbe projekta Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja pod nazivom „Informacijski sustav prostornoga uređenja (ISPU) i njegovi moduli“, sufinanciranog sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj preko Operativnog programa Konkurentnost i kohezija dok se 15% osigurava iz pozicije Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja.
Podsjetimo ovdje i kako je Informacijski sustav prostornog uređenja (ISPU), državni interoperabilni i multiplatformni sustav kojeg Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja kontinuirano razvija i nadograđuje od 2013. godine. Trenutno je u funkcionalnoj fazi čak 12 modula sustava: GEO portal, ePlanovi, eKatalog, ePlanovi – editor, eDozvola, ISPU lokator, eKonfernecija, eArhiva, Registar Brownfield područja, eNekretnine, eSateliti, ePIC a istovremeno se razvijaju i novi moduli: eInvesticije, eEnergetski certifikat, eInspekcija prostora, eGrađevinski dnevnik i eRežimi.
Jedinstveni informacijski sustav “eDozvola” koji je namijenjen izdavanju akata za gradnju je u primjeni od 2014. godine. Implementiran je u upravnim odjelima županija, velikih gradova, gradova sjedišta županija i općinama koji obavljaju poslove izdavanja dozvola. Funkcionalnosti sustava eDozvola osiguravaju ujednačen postupak dobivanja dokumenata za područje cijele države, referentima omogućuju bržu obradu predmeta i efikasnije administracijske procese, ali i digitalnu arhivu svih priloga vezanih za zahtjev. Prošle je godine izmjenom zakonskog okvira u travnju uvedena i dodatna funkcionalnost sustava eKonferencija putem koje se digitalno podnosi, prikuplja i obrađuje sva dokumentacija potrebna za izdavanje dozvole. Sam postupak izdavanja dozvola ima manje koraka, u potpunosti je digitaliziran, sadržaj potrebne dokumentacije za izdavanje dozvole se smanjio a komunikacija svih čimbenika u sustavu odvija se elektroničkim putem, uspostavom elektroničke oglasne ploče.
Daljnji razvoj ISPU-a sufinancira se iz Europskog fonda za regionalni razvoj u okviru Operativnog programa Konkurentnost i kohezija. Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja potpisalo je naime, u studenom 2019. godine, s Ministarstvom regionalnog razvoja i fondova EU ugovor za projekt. Ukupna vrijednost projekta razvoja ISPU-a iznosi 131 milijuna kuna, od čega je 111 milijuna kuna osigurano iz Europskog fonda. Projekt se provodi do 1. siječnja 2022. godine.