Upravljanje i održavanje zgrada
Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine provodi javno savjetovanje do 31. listopada 2025. za Program uređenja pročelja za postojeće zgrade te Program ugradnje dizala i uređaja za olakšan pristup za slabo pokretne osobe u postojeće zgrade.
Zainteresirana i stručna javnost može se uključiti u javno savjetovanje davanjem svojih mišljenja, prijedloga i primjedbi, uz prethodnu registraciju, putem portala eSavjetovanja najkasnije do 31. listopada 2025.
Zajednica suvlasnika - nova pravna osoba u upravljanju zgradama
Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada uvedena je zajednica suvlasnika kao nova pravna osoba koja upravlja zajedničkom imovinom u zgradi, odnosno sredstvima položenima na račun zajedničke pričuve.
Pravnu osobnost zajednica suvlasnika stječe danom upisa u Registar zajednica suvlasnika, a prestaje je imati danom brisanja iz Registra.
Zahtjev za upis u Registar zajednica suvlasnika podnosi upravitelj zgrade, koji prethodno mora biti upisan u Registar upravitelja zgrada.
Od 1. srpnja 2025. godine Državna geodetska uprava (DGU) omogućila je podnošenje zahtjeva od strane upravitelja te donošenje rješenja u upravnom postupku od strane nadležnih katastarskih ureda.
Upravitelji zgrada dužni su do 31. prosinca 2025. godine podnijeti zahtjeve za upis u oba registra putem privatnog dijela Zajedničkog informacijskog sustava zemljišnih knjiga i katastra.
Člankom 57. Zakona propisano je da će se novčanom kaznom od 700 do 5.500 eura kazniti upravitelj zgrade ako ne podnese zahtjev za upis u propisane registre nadležnom katastarskom uredu.
Registar zajednica suvlasnika uspostavljen je radi stvaranja jedinstvene i pouzdane evidencije svih zajednica suvlasnika u Republici Hrvatskoj.
Obuhvaća ključne informacije, među kojima su:
- naziv, sjedište, OIB i predstavnik zajednice suvlasnika
- podaci o upravitelju zgrade
- evidencija posebnih dijelova zgrade i vlasnika stanova
- popis obveznika plaćanja pričuve
- međuvlasnički ugovori i odluke suvlasnika
- opomene za nepridržavanje kućnog reda
Na dan 2. listopada 2025. godine :
- u Registru upravitelja zgrada upisano je 186 upravitelja i pohranjeno 20.325 ugovora o upravljanju zgradama
- u Registru zajednica suvlasnika upisano je 670 zajednica suvlasnika
- u radu je još oko 400 zahtjeva za koje se uskoro očekuje donošenje rješenja o upisu i dodjela OIB-a.
13.06.2025. - Uputa za postavljanje uređaja za hlađenje na uličnim pročeljima zgrada u skladu sa Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada - klima uređaji
Dana 1. siječnja 2025. godine stupio je na snagu Zakon o upravljanju i održavanju zgrada ("Narodne novine" broj 152/24) kojim se uređuju odnosi između sudionika u području upravljanja zgradama, određuju se zajednički dijelovi zgrade, minimalan iznos i način plaćanja zajedničke pričuve, održavanje zajedničkih dijelova zgrade, upravljanje zgradom te prava, obveze i odgovornosti suvlasnika, predstavnika suvlasnika i upravitelja zgrade.
Zakon naglašava ulogu izrade Programa upravljanja zgradom kako bi zgrade bile kvalitetnije i sigurnije za njene korisnike i za prolaznike. Cilj je pregledati svaku zgradu, utvrditi rokove popravaka ili zamjene dotrajalih dijelova. Ulaganjem u zajedničku pričuvu istovremeno se ulaže u zajedničku imovinu koja se vraća povećanjem vrijednosti nekretnine.
Zakon se odnosi na upravljanje i održavanje:
-
višestambenih zgrada
-
stambeno-poslovnih zgrada
-
poslovnih zgrada
-
blokovskih garaža
Višestambena zgrada je zgrada namijenjena stanovanju, a sastoji se od najmanje četiri stana.
Za sve što ovim Zakonom nije propisano primjenjuju se odredbe Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima te Zakona o gradnji i Zakona o prostornom uređenju.
Za detaljne informacije u vezi upravljanja i održavanja svoje zgrade suvlasnici se mogu obratiti svojem ugovorenom upravitelju.
Upiti vezani uz upravljanje i održavanje zgradama:
- e-pošta: upravljanje.zgradama@mpgi.hr