Predstavljeni rezultati EU-financiranog projekta optimizacije upravljanja državnim nekretninama

  • Slika /slike/press/26032025_4452 (1).JPG
  • Slika Autor fotografije: Goran Jakuš
  • Slika Autor fotografije: Goran Jakuš
  • Slika Autor fotografije: Goran Jakuš
  • Slika Autor fotografije: Goran Jakuš
  • Slika Autor fotografije: Goran Jakuš
  • Slika Autor fotografije: Goran Jakuš
Slika /slike/press/26032025_4452 (1).JPGSlika Autor fotografije: Goran JakušSlika Autor fotografije: Goran JakušSlika Autor fotografije: Goran JakušSlika Autor fotografije: Goran JakušSlika Autor fotografije: Goran JakušSlika Autor fotografije: Goran Jakuš

Višegodišnje intenzivne aktivnosti Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, provedene uz podršku Europske komisije i partnera u provedbi - Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) direktan su doprinos učinkovitijem upravljanju nekretninama u državnom vlasništvu u Republici Hrvatskoj. Rezultati četverogodišnjeg projekta „Program optimizacije upravljanja državnim nekretninama“, financiranog od strane Europske Unije u okviru Instrumenta tehničke potpore (TSI) kojeg vodi Glavna uprava Europske komisije za potporu strukturnim reformama (DG REFORM), predstavljeni su u Zagrebu u srijedu, 26. ožujka 2025. godine.

Europska komisija pruža podršku Hrvatskoj u provedbi ključnih reformi poput ove. Novi pristup upravljanju državnim nekretninama pridonosi ciljevima otpornog i održivog razvoja Hrvatske, ali i podizanju kvalitete života građana.

Cilj projekta bio je povećati učinkovitost upravljanja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske, a sam projekt bio je podijeljen u dvije faze.

U prvoj fazi projekta (2021. - 2023.) provedena je analiza trenutnog stanja upravljanja državnim nekretninama, procjena internih kapaciteta te su identificirana ključna područja za unapređenje. Također, provedena je usporedna analiza praksi upravljanja državnim nekretninama u odabranim državama članicama EU-a (Češka, Njemačka, Italija i Slovačka), a donesene su preporuke za uspostavu internog registra nekretnina i digitalizaciju, unapređenje zakonodavnog okvira te jači fokus na državne nekretnine od strateškog značaja i njihovu aktivaciju.

Druga faza projekta (2023. - 2025.) bila je usmjerena na izradu podloga za strateško planiranje  i učinkovitije provođenje procesa decentralizacije poslova upravljanja sukladno novom Zakonu o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu Republike Hrvatske, koji je donesen u prosincu 2023.godine, nakon završetka prve faze projekta. Posebna pažnja u okviru druge faze projekta posvećena je smjernicama za jačanje investicijskog potencijala nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno pripremi prioritetnih investicijskih projekata za nekretnine od strateškog značaja za Republiku Hrvatsku, kao i razmjeni znanja s međunarodnim stručnjacima (iz Grčke, Španjolske i Italije) te podršci u realizaciji aktivacije investicijskih projekata.
 
„Nakon intenzivnih napora tijekom protekle četiri godine, ponosno mogu reći kako Republika Hrvatska ima učinkovitiji pristup upravljanju državnim nekretninama. Uz podršku ovog EU-financiranog projekta, danas imamo bolji zakonodavni okvir te smo usmjereni jačanju institucionalnih kapaciteta za realizaciju investicijskih projekata te izradi novog strateško-planskog okvira za upravljanje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske. Ova reforma donosi koristi svim građanima Republike Hrvatske i doprinosi gospodarskom, kulturnom, društvenom, demografskom i općem razvoju naše zemlje “, istaknula je Sanja Bošnjak, državna tajnica u Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.

„Na ovom projektu sudjelovalo je nekoliko timova sa stručnjacima iz raznih područja, od održivog razvoja i strateškog planiranja do financijskih i pravnih stručnjaka. Zahvaljujući ovakvom multidisciplinarnom pristupu, Ministarstvo je dobilo korisne i praktične smjernice te preporuke za novi, optimizirani način upravljanja državnim nekretninama. Bolje upravljanje državnim nekretninama ključno je za održivi ekonomski napredak Hrvatske te smo ponosni što smo sudjelovali u obje faze ovog važnog projekta“, izjavio je Miljan Ždrale, regionalni direktor za Srednju Europu iz Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD).

Završna konferencija ovog projekta okupila je predstavnike Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, resornih ministarstava,  jedinica lokalne, područne i regionalne samouprave, EBRD-a, Europske komisije te stručnjake iz područja urbanizma, ekonomskog razvoja i upravljanja nekretninama. Sudionici su podijelili svoja iskustva s projektom te raspravljali o naučenim lekcijama i budućim izazovima u razvoju sustava upravljanja državnim nekretninama.
 
Program je proveden na zahtjev Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, a financiran je sredstvima Europske unije kroz Instrument tehničke potpore (TSI). Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD), u suradnji s Glavnim tajništvom Europske komisije - Radnom skupinom za reforme i investicije (SG REFORM), podupire provedbu Programa čiji je izravni korisnik Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.

Instrument tehničke potpore ključan je alat Europske komisije za podršku državama članicama u provedbi reformi koje jačaju otpornost te omogućuju zelenu i digitalnu tranziciju. Od zdravstva do javnih financija, od digitalizacije javnih usluga do jačanja poslovnog okruženja - ovaj instrument državama članicama pruža jedinstvenu podršku u suočavanju s reformskim izazovima.

 
 
Autor fotografija: Goran Jakuš

Pisane vijesti | Informacija | Državna imovina