U Opatiji održan hrvatsko-slovenski poslovni forum „Javna ulaganja u graditeljstvu 2023.“

Slika /slike/Opcenito/IMG-20230329-WA0003.jpg

Drugi po redu hrvatsko-slovenski poslovni forum održan je 29. ožujka 2023. u Opatiji, u organizaciji Jutarnjeg lista i slovenskog Dela. Forum su otvorili uvodnim govorima potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i ministrica za infrastrukturu Republike Slovenije Alenka Bratušek a na forumu je sudjelovao i načelnik Ministarstva graditeljstva Alen Grabar.

Potpredsjednik Vlade i ministar Butković istaknuo je kako Hrvatska već provodi velike infrastrukturne projekte, spomenuvši koridor Vc, koji će iduće godine biti dovršen u cijelosti, novi sustav naplate cestarina, kao i obnavljanje triju zračnih luka te investicije u lučku infrastrukturu. Također je istaknuo kako će desetljeće pred nama biti koncentrirano na željeznicu. Ministrica Bratušek istaknula je kako je jedan od ključnih slovenskih infrastrukturnih projekata završetak druge cijevi tunela Karavanke do 2025. godine, kao i obnova autocesta i brzih cesta te izgradnja biciklističke infrastrukture.

Poslovni forum okupio je 200-tinjak stručnjaka iz sektora graditeljstva i javnih tvrtki iz Hrvatske i Slovenije, a održane su i tri panel rasprave na kojima su, između ostalih, sudjelovali i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić te predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić.

Najavljujući planove za budućnost, Josip Škorić kazao je kako su planovi ambiciozni, ali pitanje je financijske konstrukcije. Budući da izgradnja prometnica više nije u fokusu Europske komisije, Hrvatske ceste će u novom financijskom operativnom planu Europske komisije imati na raspolaganju tek oko 170 milijuna eura iz fondova EU.

Tijekom rasprave o investicijama u željezničku infrastrukturu, Ivan Kršić istaknuo je da su od aktualnih 26 ugovora za projekte 20 ugovorile hrvatske tvrtke.

Željko Ukić u svom je izlaganju istaknuo da je vozni park star 40 do 45 godina, a elektrificirano je samo dvije trećine pruga. Ugovoreno je 70 novih vlakova, od čega je isporučeno 47, a očekuje se isporuka još 23 elektromotorna vlaka. Najavio je  da ćemo se krajem 2024. provozati prvim baterijskim vlakovima.

Vezano uz temu digitalizacije u građevinskom sektoru, Alen Grabar, načelnik Sektora za razvoj informacijskog sustava prostornog uređenja i državne imovine iz Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine održao je prezentaciju „Digitalna rješenja i tehnologije i učinkovitije graditeljstvo RH“.

Tijekom svih rasprava na forumu istaknuti su i problemi realizacije velikih infrastrukturnih projekata - usprkos dostupnom novcu, nedostaje kvalitetno pripremljenih projekata i projektanata. Također, javna nabava, odnosno problemi s istom predstavljaju veliku prepreku uspješnoj realizaciji projekata, a uz to enormno povećanje cijena i inflacija su dodatni problem s kojim se suočavaju i naručitelji i izvođači.

Sudionici su se dotaknuli i problematike rata u Ukrajini, koja postaje najveće gradilište na svijetu, a utrka za obnovu je već počela. U tom kontekstu, zaključili su, hrvatske i slovenske tvrtke mogu biti uspješni partneri i dobavljači. Također, iskustva Hrvatske u obnovi nakon potresa moći će se implementirati u obnovi u Ukrajini.

Pisane vijesti | Informacija | Elektronički servisi