Pojednostavljuje se procedura obnove zgrada oštećenih u potresima

Slika /slike/Opcenito/Sjednica_B.jpg

Na današnjoj sjednici Vlade usvojen je Program mjera obnove zgrada oštećenih potresom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije. Premijer Andrej Plenković istaknuo je maksimalno pojednostavljenje procedura, obrazaca i dokumenta. "To je sada prilagođeno tako da svatko bez poteškoća može krenuti u proces obnove, a država neće tražiti ni jedan dokument kojem već nije u posjedu", kazao je.


Osim što će se pojednostaviti procedura podnošenja zahtjeva, ovim programom će se smanjiti i dokumentacija koju je potrebno prikupiti uz prijavu jer će Ministarstvo primjerice potvrde prebivališta, izvode iz matice rođenih, vjenčanih i dr. podatke ili isprave tražiti službenim putem. Programom se određuje i kako se za gradnju novih zgrada neće morati ishoditi građevinska dozvola, nego će se moći graditi na temelju građevinskog projekta te stručnog nadzora.

U provedbu obnove, a vezano za uklanjanje i gradnju zamjenskih obiteljskih kuća na potpomognutim područjima pogođenim katastrofom uključuje se Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje, te je u izmjenama Prvog programa mjera propisna postupak provede obnove vezano za Središnji državni ured. Naime, Središnji državni ured na potpomognutim područjima pogođenim katastrofom provodit će putem ovlaštenog arhitekta, ovlaštenog inženjera građevinarstva odnosno izvođača odluke Ministarstva.

Pojednostavljuje se postupak javne nabave, a Programu mjera dodaje se procjena vrijednosti troška usluge stručnog nadzora te se produljuju rokovi za podnošenje zahtjeva.

Potresom pogođene kulturno povijesne cjeline obnovit će se na temelju Programa koji će izraditi Ministarstvo nadležno za kulturu, u suradnji s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave.

Država se obvezuje da će na području na kojem je proglašena katastrofa u cijelosti financirati obnove one nekretnine u kojoj stanuju vlasnik ili njegovi srodnici.

U model privremenog stambenog zbrinjavanja pomoću pokretnih, privremenih i montažnih objekata uključuje se i Fond za obnovu, a uvedena je i mogućnost preraspodjele proračunskih sredstava i iznad postojećih 5 posto, na postojećim i naknadno utvrđenim proračunskim stavkama.

Utvrđuje se i djelotvorniji i brži način uklanjanja uništenih zgrada čiji ostaci prijete sigurnosti zdravlju i životima ljudi. 

Država i lokalna i područna (regionalna) samouprava obvezuju se osigurati privremeni smještaj u nekretninama kojima raspolažu, za građane čiji se domovi trenutno ne mogu koristiti.

Propisat će se i izrada i donošenje programa državnih potpora koje se odnose na saniranje šteta i obnovu na području zahvaćenim potresom.

Donošenjem ovog Programa obnove omogućeno je podnošenje zahtjeva za obnovu i za stanovnike Sisačko-moslavačke i Karlovačke županije a pravo na obnovu imaju vlasnici i suvlasnici zgrada oštećenih u potresu od 22. ožujka 2020. te 28. i 29. prosinca 2020., koji su bili vlasnici/suvlasnici na dan 22. ožujka 2020. te 28. i 29. prosinca 2020. godine.

Prava koja mogu ostvariti su:
 
  • obnova postojeće potresom oštećene zgrade (višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade, poslovne zgrade, obiteljske kuće)
  • uklanjanje zgrade (višestambene, stambeno-poslovne, poslovne) i postojeće obiteljske kuće koja je izgubila mehaničku otpornost i/ili stabilnost u toj mjeri da je urušena ili njezina obnova nije moguća
  • gradnju zamjenskih obiteljskih kuća umjesto potresom uništenih postojećih obiteljskih kuća
  • novčanu pomoć:
    • za privremenu zaštitu potresom oštećene postojeće višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade, poslovne zgrade i obiteljske kuće  (nužnu privremenu zaštitu zgrade od utjecaja atmosferilija te uklanjanje i pridržanje opasnih dijelova zgrade koji su mogli odnosno koji mogu ugroziti život ili zdravlje ljudi, popravak ili zamjenu dimnjaka,  popravak ili zamjenu zabatnog zida, popravak stubišta, popravak dizala
    • za konstrukcijsku obnovu potresom oštećene postojeće višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade, poslovne zgrade, obiteljske kuće 
    • umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće
    • za troškove izrade glavnog projekta za rekonstrukciju potresom oštećene postojeće višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade, obiteljske kuće
Novi obrasci za podnošenje zahtjeva za obnovu i novčanu pomoć biti će dostupni na internetskim stranicama Ministarstva. 

Građanima će na terenu u popunjavanju obrazaca pomagati i mobilni timovi, a u završnoj je fazi i izrada internetske aplikacije e-Obnova, koja će proces podnošenja i zaprimanja zahtjeva za obnovom učiniti bržim i jednostavnijim.

U prostoru Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje u Petrinji (Trg Matice Hrvatske 18.), nalazi se i dislocirani ured Ministarstva u kojem službenici zaprimaju stanovnike Petrinje i okolnih područja te ih savjetuju i zaprimaju njihove podneske, a uskoro će službenici biti na raspolaganju i građanima Siska i Gline.

Spomenimo ovdje i kako je Ministarstvo već za novčanu pomoć za privremenu zaštitu zgrada odobrilo više od 37.000.000,00 kn, te su u obradi zahtjevi za konstrukciju obnovu, za uklanjanje zgrade, za gradnju zamjenske obiteljske kuće i dr. zahtjevi temeljem Zakona i Prvog programa mjera. U međuvremenu od donošenja Prvog programa mjera, osnovan je Fond za obnovu, koji je također počeo raditi.

Dodatne informacije o obnovi zgrada oštećenih potresom te podnošenju zahtjeva mogu se dobiti svakim radnim danom od 9 do 14 sati u Sektoru za provođenje mjera ublažavanja posljedica elementarnih nepogoda Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine na telefon 01/3782 117 ili putem e-pošte: potres@mpgi.hr 


Odluka o financiranju najamnine za stambeno zbrinjavanje stradalih u potresu

Na današnjoj sjedici Vlade donesena je i Odluka o financiranju najamnine za stambeno zbrinjavanje osoba čije su nekretnine stradale u potresima na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske, Zagrebačke, Sisačko-moslavačke i Karlovačke županije.

Osnovni cilj odluke je da se privremeno osigura stambeno zbrinjavanje osoba kojima nije osiguran drugi adekvatni smještaj nakon što u im u potresima koji su se dogodili 28. i 29. prosinca prošle godine stradale nekretnine te su nakon preliminarnog pregleda označene su kao N1 (neuporabljivo – zbog vanjskog utjecaja) i N2 (neuporabljivo – zbog oštećenja).

"Korisnici financiranja najamnine predviđeni ovom Odlukom su vlasnici obiteljskih kuća, stanova i zaštićeni najmoprimci, te srodnici u pravoj liniji tih osoba, a koji su stanovali i imali prijavljeno prebivalište ili boravište u oštećenim nekretninama", naveo je Horvat.

Površina zamjenskog stana za kojeg će se financirati najamnina iznosi do maksimalno 35 metara četvornih površine stana za jednu osobu, odnosno za svaku daljnju osobu iz kućanstva još 10 metara četvornih, ali ne više od površine stana ili kuće u vlasništvu koja nije pogodna za stanovanje.

"Iznos najamnine po metru četvornom sukladno površinama određenim prema broju članova kućanstva koji će se financirati iznosi 70 kuna", rekao je Horvat.

Do 1. ožujka 2022. godine produžuje se i važenje Odluke, donesene u svibnju prošle godine, a nakon potresa od 22. ožujka, o financiranju najamnine za zamjensku nekretninu.

Razlog su novonastale štete uzrokovane potresima iz prosinca, te činjenica da na područjima koja su bila pogođena potresom 22. ožujka prošle godine obnova neće biti završena do 1. rujna  ove godine, do kada je bilo predviđeno financiranje najamnine za zamjensku nekretninu.

"Sredstva za provedbu ove Odluke 100-postotni su prihvatljiv trošak novoj aplikaciji koju u ovom trenutku pripremamo prema Fondu solidarnosti EU", rekao je Horvat.

 

Pisane vijesti | Informacija | Obnova