Praćenje provedbe obnove zgrada oštećenih potresom

Slika /slike/Opcenito/graditeljstvo-2021.jpg

Uklanjanje oštećenih zgrada u potresu, odnosno njihova obnova te gradnja zamjenskih obiteljskih kuća, stambeno zbrinjavanje osoba pogođenih potresom kao i dodjela novčane pomoći provodi na temelju odluka i rješenja Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine.

Ministarstvo donosi odluku o obnovi na temelju zahtjeva i dostavljene dokumentacije. 

Do 25. veljače 2022. zaprimljeno je sveukupno 16.320 zahtjeva za obnovu ili uklanjanje građevina, gradnju zamjenskih kuća, dodjelu novčane pomoći ili oslobođenje od financijske obveze vlasnika. Izdano je 4.006 odluka, rješenja i zaključaka koji su proslijeđeni Fondu za obnovu (za područje Grada Zagreba i Krapinsko-zagorske županije) ili Središnjem državnom uredu za obnovu i stambeno zbrinjavanje (za područje Sisačko-moslavačke, Karlovačke i Zagrebačke županije) radi provedbe na terenu.

Istovremeno, građanima je za popravak krovišta, zabata, dimnjaka, stubišta i dizala odobren povrat sredstva u iznosu od 89 milijuna kuna (89.060.587,2 HRK). 

Građani koji još uvijek nisu riješili svoj zamjenski smještaj, a objekti su im stradali u potresu, uz uvjet da udovoljavaju uvjetima Javnog poziva koji je Ministarstvo raspisalo 8. siječnja 2022. godine, mogu se prijaviti za financiranje najma najkasnije do 17. lipnja 2022. godine.

Dosad je Ministarstvo donijelo 543 pozitivnih rješenja kojima je zbrinuto 1.370 osoba dok je za financiranje najamnina do 18. veljače 2022. godine isplaćeno 36,7 milijuna kuna, od čega 20,9 milijuna kuna za sufinanciranje najma građanima i kućanstvima te 15,8 milijuna kuna za financiranje troškova smještaja u Hostelu Arena.


Pregled aktivnosti obnove zgrada oštećenih u potresu na Banovini

Na području Banovine, dosad je obnovljeno 1.663 obiteljskih kuća te su u tijeku radovi na još 929 kuća. Po modelu samoobnove obnovljena je 731 kuća. Uklonjena su 467 objekata koji su prijetili sigurnosti. 

U nekonstrukcijskoj obnovi je obnovljeno 1.596 kuća, a u rad je uvedena 2.461 kuća. Potpisana su tri ugovora sa izvoditeljima radova za izgradnju 90 tipskih obiteljskih kuća.

Izvođenje radova i izgradnja odvija se na osam lokacija, a potpisano je još 23 ugovora sa stradalnicima na čijim lokacijama je započela priprema izgradnje zamjenskih obiteljskih kuća.

U Programu konstrukcijske obnove izrađeno je 160 nalaza postojećeg stanja građevinske konstrukcije obiteljskih kuća. Pokrenuti su postupci javne nabave za izradu projektne dokumentacije konstrukcijske obnove još 900 obiteljskih kuća.

U tijeku je postupak provedbe javne nabave za izgradnju novih 126 zamjenskih obiteljskih kuća, čime je do danas pokrenuta priprema izgradnje ukupno 216 zamjenskih obiteljskih kuća kroz postupke javne nabave. U ožujku se nastavlja s novim postupcima javne nabave tako da se do kraja mjeseca planira ugovoriti radove na izgradnji više od 300 obiteljskih kuća. 

Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine izdalo je Odluke za konstrukcijsku obnovu 18 višestambenih zgrada, a Središnji državni ured ugovorio je izradu projektne dokumentacije 22 višestambene zgrade.

Na stranicama sduosz.gov.hr redovito se objavljuje popis do sada obnovljenih objekata. Izvješća obnove
 



Pregled aktivnosti Fonda za obnovu 

Do 3. ožujka 2022. utrošeno je i ugovoreno usluga i radova u obnovi u vrijednosti 12,3 milijuna kuna.

Fond za obnovu isplatio je novčanu pomoć za privremenu zaštitu potresom oštećenih zgrada za 1.069 lokacija, ukupnog iznosa 57 milijuna kuna, a isplaćena je prva naknada za konstrukcijsku obnovu (samoobnova) u iznosu od 2,4 milijuna kuna.

Na području za koje je nadležan Fond za obnovu uklonjena je 21 kuća, a za projektiranje zamjenskih obiteljskih kuća na 17 lokacija ugovorene su usluge ovlaštenih geodeta i geotehničara. 

Zaprimljeno je 1.765 zahtjeva i iskaza interesa za provedbu organizirane obnove nekonstrukcijskih elemenata višestambenih zgrada, stambeno – poslovnih zgrada i obiteljskih kuća. Ugovorene su usluge projektiranja i usluge operativnih koordinatora za 272 zgrade na području Grada Zagreba, te za 71 zgradu u Krapinsko zagorskoj županiji.

Na stranicama https://www.fzo.hr/  redovito se objavljuju informacije o aktivnostima koje poduzima Fond. 


Pravo na novčanu pomoć za obnovu 

Građani koji su samostalno sanirali štete na krovištima, dimnjacima, zabatima, dizalima i stubištima imaju pravo na povrat novca.

Što treba poduzeti?

Da bi se ostvarilo pravo na novčanu pomoć za izvedene radove, potrebno je: 

  • angažirati ovlaštenog inženjera koji će načiniti elaborat popravka 
  • angažirati izvođača radova 
  • angažirati ovlaštenoga građevinskog inženjera, odnosno ovlaštenog inženjera strojarstva  (bojler, plinske instalacije)  
  • sačuvati originalne račune za obavljene usluge i radove te pripadajuću dokumentaciju.  

Izvođač treba biti registriran za tu vrstu radova i treba ih izvesti po pravilima struke.

Ujedno, posljednjim izmjenama Zakona o obnovi (od 29. listopada 2021.)  pojednostavljeni su postupci obnove te je stavljen veći naglasak na samoobnovu čime je omogućena novčana isplata prije, tijekom ili nakon provedene obnove. Na taj način građani ne moraju ulaziti u nove kreditne aranžmane ako za iste nemaju mogućnosti, a isto tako ne trebaju čekati već mogu sami krenuti u nabavu projektne dokumentacije, ovlaštenih izvođača i nadzora radova, a država će im taj trošak nadoknaditi. Ujedno, omogućena je isplata novčane pomoći građanima umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće tijekom ili nakon gradnje, te vođenje jednog postupka za uklanjanje i gradnju obiteljske kuće radi učinkovitosti i ekonomičnosti postupka. Zahtjev za novčanu pomoć također se predaje Ministarstvu.
 
Isplata: 

  • prije početka obnove - isplaćuje jednokratno na račun obvezne pričuve i odnosi se isključivo na zgrade koje imaju upravitelja 
  • u tijeku obnove - isplaćuje temeljem računa ispostavljenih po pojedinačno okončanim radovima, odnosno ovjerenim privremenim i okončanim situacijama
  • nakon završene obnove - isplaćuje po završenim radovima i izvješću nadzornog inženjera

Zahtjev ispunjen na OBRASCU 3 predaje vlasnik, suvlasnik, predstavnik suvlasnika, odnosno upravitelj višestambene ili poslovne zgrade. 

Zahtjev se predaje Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine u Zagrebu, Ulica Republike Austrije 20: 
 
  • osobno u pisarnici (Ul. Republike Austrije 20, Zagreb radim danom od 08:30 do 13:30) 
  • poštom na adresu Ministarstva (Ul. Republike Austrije 20, Zagreb) 
  • u Informativnom centru "Obnova" u Zagrebu: Ulica kneza Mislava 2.
  • u izmještenim uredima Ministarstva:  
    • Sisak: Ulica Ivana Kukuljevića Sakcinskog 1;  
    • Petrinja: Trg Stjepana Radića 8; (tel: 044/555-292 i 044/555-298)
    • Glina: Trg bana Josipa Jelačića 2;  
  • pomoću aplikacije e-Obnova u sustavu e-Građani. 

Krajnji rok za predaju zahtjeva je 31. prosinca 2023. godine.

Kako se isplaćuje novčana pomoć?

Ministarstvo donosi rješenje na temelju zahtjeva i dostavljene dokumentacije koje potom prosljeđuje Fondu za obnovu koji nadoknađuje prihvatljive troškove za izvedene radove koji su dokumentirani ili specificirani, i to u maksimalnom iznosu od 16.000 kuna po posebnom dijelu obiteljske kuće, stambeno-poslovne zgrade, višestambene zgrade i poslovne zgrade odnosno 25.000 kuna po obiteljskoj kući ako nema više posebnih dijelova. 


Dodatne informacije  

Građani se za stručnu pomoć ili pravni savjet u procesu obnove mogu obratiti u: 

  • Informativni centar "Obnova" u Zagrebu: Ulica kneza Mislava 2 
  • Međuresorni ured u Petrinji: Tg Stjepana Radića 8 (tel: 044/555-292 i 044/555-298)
  • u izmještene urede Ministarstva: 
    • Sisak: Ulica Ivana Kukuljevića Sakcinskog 1;  
    • Glina: Trg bana Josipa Jelačića 2;  

Informacije se mogu dobiti na broj 0800 0017 i na adresu e-pošte: potres@mpgi.hr


Stranica