​Razvrstavanje građevina s obzirom na posebne uvjete i uvjete priključenja

Povodom vaših upita vezanih uz razvrstavanje građevina s obzirom na uvjete priključenja, odnosno posebne uvjete koji se utvrđuju u svrhu gradnje građevina s čime u vezi navodite slučajeve u kojima smatrate da dolazi do nepravilnog razvrstavanja građevina pa pitate jesu li javnopravna tijela obvezna uskladiti svoje propise s terminologijom koju koristi Zakon o gradnji (''Narodne novine'', broj 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19), skrećemo pozornost na definicije pojmova uvjeta priključenja i posebnih uvjeta danih spomenutim Zakonom. Prema odredbi članka 3. stavka 1. podstavka 24. spomenutog Zakona posebni uvjeti su uvjeti za građenje koje u slučaju propisanom posebnim propisom u svrhu provedbe tog propisa javnopravno tijelo utvrđuje na način propisan tim Zakonom, odnosno posebnim zakonom kojim se uređuje prostorno uređenje, osim uvjeta priključenja, uvjeta koji se utvrđuju u postupku procjene utjecaja na okoliš, postupku ocjene o potrebi procjene utjecaja na okoliš i u postupku ocjene prihvatljivosti zahvata za ekološku mrežu. Prema odredbi članka 3.stavka 1. podstavka 27. istog Zakona uvjeti priključenja su uvjeti za građenje koje u slučaju propisanom posebnim propisom u svrhu provedbe tog propisa javnopravno tijelo utvrđuje na način propisan tim Zakonom, odnosno zakonom kojim se uređuje prostorno uređenje, a kojim se uvjetima određuje tehnička mogućnost i tehnički uvjeti priključenja građevine za njezine potrebe na niskonaponsku električnu mrežu, građevine javne vodoopskrbe i odvodnje, odvodnju oborinskih voda, prometnu površinu, elektroničke komunikacijske građevine, građevine energetske infrastrukture ili na drugu infrastrukturnu građevinu. S druge strane, posebni uvjeti za građenje iz primjerice, područja posebnih propisa zaštite od požara ili zaštite od buke predstavljaju posebne uvjete za građenje koje u svrhu izrade glavnog projekta utvrđuju nadležna javnopravna tijela te u svrhu utvrđivanja usklađenosti glavnog projekta s istima izdaju potvrdu glavnog projekta.

Dakle, u svrhu izrade glavnog projekta za građenje građevine za koju se prema posebnom zakonu ne izdaje lokacijska dozvola javnopravno tijelo određeno posebnim propisom po službenoj dužnosti utvrđuje posebne uvjete, odnosno uvjete priključenja u slučaju u kojem je to propisano posebnim propisom. Propisi iz upravnog područja graditeljstva i prostornoga uređenja ne mogu utjecati na terminologiju, odnosno nazive akata koje prema posebnom propisu izdaju javnopravna tijela određena posebnim propisom u svrhu utvrđivanja uvjeta za građenje. Shodno navedenom te akte treba promatrati kroz ranije citirane definicije uvjeta priključenja, odnosno posebnih uvjeta sadržanih u Zakonu o gradnji.

Prema Uredbi o izdavanju energetskih suglasnosti i utvrđivanju uvjeta i rokova priključenja na elektroenergetsku mrežu (''Narodne novine'', broj 7/18) koja je Vlada Republike Hrvatske donijela na temelju Zakona o energiji (''Narodne novine'', broj 120/12, 14/14, 95/15, 102/15 i 68/18) i Zakona o tržištu električne energije (''Narodne novine'', broj 22/13, 95/15, 102/15 i 68/18), elektroenergetska suglasnost je suglasnost koju izdaje operator sustava temeljem zahtjeva investitora, odnosno vlasnika građevine za izdavanje elektroenergetske suglasnosti, a kojom se definiraju uvjeti priključenja građevine na elektroenergetsku mrežu. Promatrajući spomenuti sadržaj elektroenergetske suglasnosti kroz spomenute definicije iz Zakona o gradnji za reći je da predstavlja uvjete priključenja s obzirom da određuje tehničku mogućnost i tehničke uvjete priključenja građevine za njezine potrebe na niskonaponsku električnu mrežu. S time u vezi treba spomenuti da prema stajalištu ovoga Ministarstva mogućnost priključenja zgrade na niskonaponsku električnu mrežu postoji ako je izdana elektroenergetska suglasnost prema kojoj je priključenje zgrade moguće na mjestu u neposrednoj blizini zgrade ili građevne čestice zgrade tj. bez rekonstrukcije postojeće niskonaponske električne mreže, primjerice dodatne izgradnje električnih vodova ili trafostanice.

Vezano uz slučaj u kojem se građevina planira priključiti na septičku jamu u svrhu rješavanja odvodnje za potrebe te zgrade jer infrastrukturna građevina odvodnje na koju se građevina može priključiti ne postoji pri čemu Hrvatske vode izdaju ''Vodopravne uvjete'', koji su u smislu Zakona o gradnji uvjeti priključenja za reći je da je građevina septičke jame zapremine do 27 m3 prema Pravilniku o jednostavnim i drugim građevinama (''Narodne novine'', broj 112/17, 34/18, 36/19, 98/19 i 31/20) pomoćna građevina koja se može graditi bez građevinske dozvole i glavnog projekta na građevnoj čestici postojeće zgrade, odnosno na građevnoj čestici zgrade za koju postoji akt kojim se odobrava građenje (članak 2. točka 1. podtočka a) te se za građenje iste ne utvrđuju posebni uvjeti. S obzirom na navedeno ''Vodopravni uvjeti'' u tom slučaju predstavljaju uvjete priključenja u smislu Zakona o gradnji jer u suštini definiraju rješavanje tehničkih pitanja odvodnje za građevinu, što se u tom slučaju rješava izgradnjom septičke jame.

Shodno iznesenom, za reći je da pri utvrđivanja skupine za određenu građevinu ne dolazi do razvrstavanju iste u neodgovarajuću skupinu iz razloga što neki akt kojeg izdaje javnopravno tijelo ima naziv koji je ''neusklađen'' pojmovima iz Zakona o gradnji pa da isto stoga uzrokuje sumnju i razvrstavanje građevine u višu skupinu već iste treba cijeniti s obzirom na prirodu tih akata u smislu definicija sadržanih u Zakonu o gradnji.

Mišljenje Ministarstva Klasa: 360-01/20-02/252, od 10. rujna 2020.