Obveza prijenosa zemljišta u vlasništvo jedinice lokalne samouprave - dokaz iz odredbe članka 108. stavka 2. podstavka 9. Zakona o gradnji

Povodom Vaših upita vezanih uz primjenu odredbe članka 108. stavka 2. podstavka 9. Zakona o gradnji (''Narodne novine'', broj 153/13, 20/17, 39/19 i 125/19) u vezi s odredbom članka 171. Zakona o prostornom uređenju (''Narodne novine'', broj 153/13, 65/17, 114/18, 39/19 i 98/19) dajemo mišljenje kako slijedi.
 
Vezano uz Vaš upit u pravcu dužnosti tijela graditeljstva u postupku izdavanja građevinske dozvole utvrditi obvezu prijenosa zemljišta u vlasništvo jedinice lokalne samouprave s obzirom na, kako navodite, ''odredbe prostornog plana kojima je regulirano osiguranje minimalne širine javnoprometne površine'', skrećemo pozornost da sukladno odredbi članka 171. stavka 1. Zakona o prostornom uređenju dužnost vlasnika građevinskog zemljišta unutar granica građevinskog područja na predaju zemljišta jedinici lokalne samouprave u vlasništvo postoji u slučaju u kojem je dio tog zemljišta prostornim planom koji određuje oblik i veličinu građevne čestice, lokacijskom dozvolom ili građevinskom dozvolom određeno za građenje komunalne infrastrukture koja služi njegovoj građevnoj čestici ili građevini koja će se izgraditi na toj čestici.
 
Dakle, postojanje predmetne dužnosti za vlasnika zemljišta proizlazi iz prostornoga plana, lokacijske ili građevinske dozvole. Isto se dokazuje uvidom u prostorni plan u konkretnom slučaju, odnosno u lokacijsku ili građevinsku dozvolu za građenje komunalne infrastrukture, ako je takva izdana. Slijedom spomenute odredbe Zakona o prostornom uređenju, a u kontekstu odredbi prostornog plana o ''osiguranju minimalne širine javnoprometne površine'', dužnost vlasnika zemljišta na predaju zemljišta postojat će u slučaju u kojem se radi o prostornom planu koji u svom grafičkom dijelu propisuje oblik i veličinu građevne čestice prema kojem je to zemljište uključeno, odnosno, planirano za građevnu česticu na kojoj se planira gradnja komunalne infrastrukture (''javnoprometnu površinu'') pa na isto, mišljenja smo, nije od utjecaja postupak utvrđivanja uvjeta priključenja. Naime, predmet utvrđivanja uvjeta priključenja sukladno Zakonu o gradnji je definiranje uvjeta za građenje koje u slučaju propisanom posebnim propisom u svrhu provedbe tog propisa javnopravno tijelo utvrđuje na način propisan Zakonom o gradnji, odnosno zakonom kojim se uređuje prostorno uređenje, a kojim se uvjetima određuje tehnička mogućnost i tehnički uvjeti priključenja građevine za njezine potrebe na niskonaponsku električnu mrežu, građevine javne vodoopskrbe i odvodnje, odvodnju oborinskih voda, prometnu površinu, elektroničke komunikacijske građevine, građevine energetske infrastrukture ili na drugu infrastrukturnu građevinu. U kontekstu utvrđivanja uvjeta priključenja na javnu prometnu površinu javnopravno tijelo je s tim u vezi prije svega dužno utvrditi uvjete za izgradnju priključka i prilaza na javnu cestu bez zadiranja u prostorno-planska pitanja iz nadležnosti tijela graditeljstva.
 
S tim u vezi, skrećemo pozornost da u postupku izdavanja građevinske dozvole na temelju Zakona o gradnji planirani profil i druge tehničke značajke prometne površine na koju postoji mogućnost priključenja građevne čestice, odnosno zgrade nisu od utjecaja na mogućnost izdavanja građevinske dozvole. Drugim riječima, na ocjenu mogućnosti priključenja građevne čestice na prometnu površinu u smislu odredbe članka 110. stavka 4. podstavka 2. Zakona o gradnji odlučna je stvarna mogućnost priključenja na prometnu površinu (površina javne namjene, površina u vlasništvu vlasnika građevne čestice ili površina na kojoj je osnovano pravo služnosti prolaza u svrhu pristupa do građevne čestice), a nerealizirane planirane karakteristike i svojstva prometne površine ne isključuju postojanje mogućnosti priključenja.
 
Također, skrećemo pozornost da je sukladno odredbi članka 110. stavka 1. Zakona o gradnji tijelo graditeljstva dužno izdati građevinsku dozvolu za građevinu za koju se prema posebnom zakonu ne izdaje lokacijska dozvola nakon što u provedenom postupku utvrdi da su, uz ostalo, uz zahtjev priloženi svi propisani dokumenti, a kako je propisano odredbom članka 108. Zakona o gradnji. Dakle, dužnost je tijela graditeljstva u postupku izdavanja građevinske dozvole utvrditi, uz ostalo, jesu li zahtjevu priloženi svi odgovarajući dokumenti propisani spomenutim Zakonom, a što uključuje i dokaz propisan odredbom članka 108. stavka 2. podstavka 9. istog Zakona. Slijedom toga, tijelo graditeljstva bi u slučaju da nađe da bi takva dužnost postojala o tome trebalo obavijestiti podnositelja zahtjeva. Naime, treba imati na umu da predaja zemljišta kojeg imaju u vidu odredbe Zakona o prostornom uređenju i s tim povezan postupak nije dio postupka izdavanja građevinske dozvole. U kontekstu postupka izdavanja građevinske dozvole traži se prilaganje dokaza o ispunjenoj dužnosti predaje zemljišta. U svrhu dokazivanja predmetne činjenice uz zahtjev za izdavanje građevinske dozvole potrebno je priložiti kopiju zapisnika o predaji zemljišta.
 
Naime, a vezano uz ''zahtjev za prijenos zemljišta u vlasništvo jedinice lokalne samouprave'', skrećemo pozornost da se sukladno odredbi članka 173. stavka 1. Zakona o prostornom uređenju zemljište iz članka 170. i članka 171. stavka 1. istog Zakona vlasnik prenosi izjavom o prijenosu zemljišta koju daje na zapisnik nadležnom upravnom tijelu županije, odnosno Grada Zagreba. U tom kontekstu nadležno upravno tijelo županije treba paziti da se prijenos zemljišta u vlasništvo jedinice lokalne samouprave obavi u skladu sa svim odredbama Zakona o prostornom uređenju koje uređuju ova pitanja, a pri tome, uz ostalo, mora paziti i na okolnosti koje ima u vidu odredba članka 171. istoga Zakona, jer se radi o uvjetima koji moraju biti ispunjeni da bi se zemljište moglo predati. Uz to nadležno upravno tijelo dužno je pozvati jedinicu lokalne samouprave da prisustvuje davanju predmetne izjave vlasnika zemljišta, a u svrhu i s ciljem iznošenja činjenica od mogućeg utjecaja na primjenu Zakonskih odredbi. Dakle, jedinica lokalne samouprave može, odnosno treba iznijeti sve što smatra relevantnim prije davanja spomenute izjave.
 
Zapisnik o prijenosu zemljišta koji je potpisao vlasnik zemljišta i službena osoba, ovjeren pečatom nadležnog upravnog tijela je pravna osnova za stjecanje vlasništva prenesenog zemljišta od strane jedinice lokalne samouprave. Nadalje, prema odredbi članka 174. stavka 1. Zakona o prostornom uređenju nadležno tijelo je dužno zapisnik o prijenosu zemljišta i parcelacijski elaborat pregledan i potvrđen u skladu s tim Zakonom i posebnim zakonom kojim se uređuje državna izmjera i katastar nekretnina, ako je isti bio potreban za prijenos zemljišta, uručiti zastupniku jedinice lokalne samouprave, odnosno bez odgađanja dostaviti jedinici lokalne samouprave u čije je vlasništvo preneseno zemljište, te iste dostaviti katastarskom uredu i zemljišnoknjižnom sudu radi provedbe po službenoj dužnosti. Dakle, ako je za prijenos zemljišta u spomenutom smislu bio potreban parcelacijski elaborat smislu, isti mora biti pregledan i potvrđen u skladu sa Zakonom o prostornom uređenju i posebnim zakonom kojim se uređuje državna izmjera i katastar nekretnina.
 
Također Vas obavještavamo da kada je u skladu s odredbom članka 171. stavka 1. Zakona o prostornom uređenju, vlasnik građevinskog zemljišta dužan prenijet jedinici lokalne samouprave u vlasništvo dio zemljišta, to može izvršiti na način propisan za stjecanje prava vlasništva na nekretninama, kupoprodajom ili darovanjem. Shodno tome, primjerice u slučaju u kojem je u smislu ranije spomenute odredbe članka 171. stavka 1. Zakona o prostornom uređenju izdana lokacijska dozvola za gradnju nerazvrstane ceste u postupku izdavanja građevinske dozvole investitor kao dokaz u smislu odredbe članka 108. stavka 2. podstavka 9. Zakona o gradnji može priložiti valjan ugovor o darovanju kojim vlasnik dio svog zemljišta koji je prema parcelacijskom elaboratu izrađenim na temelju te lokacijske dozvole potreban za česticu ceste daruje jedinici lokalne samouprave.

Mišljenje Ministarstva Klasa: 360-01/21-02/60 od 31. ožujka 2021.